Біритуалісти – Місіонери Облати Марії Непорочної – служіння українцям

розміщено в: Новини | 0
Церква Мученника Нікіти в Костомлотах (Польща)

На початку варто сказати хто такий біритуаліст. В контексті римо-католицької Церкви, це є священник, який відправляє Євхаристію в західному та східному обрядах. Для того, щоб священник міг бути біритуалістом має бути необхідність запевнення вірним релігійних потреб в їхньому обряді, східному чи західному, за відсутності священників чи малій їхній кількості відповідного обряду. Священник – біритуаліст може бути з самого права, тобто наприклад був охрещений вихований у східному обряді та потім прийняв свячення за згодою єпископів в західному обряді або єпископ священника делегує до спільноти вірних іншого обряду, який є в єдності з католицькою Церквою. Тобто служіння в двох обрядах може бути, як постійне так і тимчасове.

На території східної Європи це було і є досить поширене явище. Є багато згромаджень та орденів, також і в Україні, які служать в двох обрядах між іншим це: капуцини, місіонери Вікентія де Поля, редемптористи, оріоністи, єзуїти…

Натомість в нашому згромаджені Місіонерів Облатів Марії Непорочної маємо на сьогоднішній день двох Облатів. Першим є о. Андрій Гавліч ОМІ, який був охрещений і вихований в греко-католицькій Церкві та потім, будучи молодим юнаком зустрів Місіонерів Облатів Марії Непорочної в Іспанії де перебував на заробітках. Після знайомства з місіонерами вступив до нашого ордену. Потім навчався та був формований в Іспанії, Італії та Україні.

Опубліковано Ivan Babiychuk Неділя, 17 листопада 2019 р.

Оскільки наше згромадження не має східної лінії місіонерів тому приймав свячення в західному обряді та при свячення отримав дозвіл виконувати служіння в двох обрядах: латинському та візантійсько-українському в якому був охрещений та вихований. На сьогоднішній день о. Андрій служить в Іспанії.

Іншим прикладом є місіонер облат о. Ярослав Кендзя ОМІ. Цей місіонер належить до облатської спільноти в Кодні (східня Польща). В зв’язку з потребою вірних та браку священників, які належали би до візантійсько-слов’янського риту в місцевості Костомлоти за згодою провінційного настоятеля проходить приготування до служіння в двох обрядах.

Якщо подивимося трішки в нашу історію то можемо помітити, що кількість місіонерів Облатів, які служили в двох обрядах була досить великою. Андрій Тломацький в своїй праці про структуру життя і віровизнання в Кодні в 1918-1944 роки подає конкретні прізвища місіонерів. Які служать в неоуніцкій парафії Святого Духа в Кодні між іншим це були наступні отці: o. Я. Лопушанський OMІ, o. Владислава Лучак ОМІ, о. Ян Ястшембський ОМІ. Більше того пан Андрій стверджує, що тодішній провінційний настоятель о. Ян Наврата ОМІ, висилає на Волинь до семінарії східного обряду 30 місіонерів Облатів, які мають служити в двох ритах українцям, які проживали в східних регіонах Польщі, а саме Підляшшя та Волинь. Нова унія повстала при Конгрегації у справах Сх. Церков від 10 грудня 1923, якою врегульовувався статус нового обряду, який у документах іменувався “ritus bisantico-slavicus”, або “greco-slavicus”, мала за мету євангелізування в східному обряді близькому ментальності в Україні Росії та Білорусії. Початково місіонери мали служити українцям та білорусам, а потім росіянам. Мовою літургії були українська та білоруська та часами російська мови.

Відносно точної кількості приготовлених бірітуалістів не маємо точної інформації натомість о. Юзеф Нєслоний ОМІ, який на сьогоднішній день відповідає за архіви нашого згромадження підтверджує інформацію про служіння в двох обрядах великої кількості Облатів на західній частині сьогоднішньої України та східної частини Польщі тобто іде мова про частину Галичини, Волинь, Полісся та Підляшшя. При чому о. Юзеф зазначає, що потрібно розрізнити служіння бо частина місіонерів була приготовленими до служіння в східних ритах, а частина служила без тієї підготовки. При чому служіння було у візантійсько-слов’янському риті та у візантійсько-українському.

О. Юзеф Нєслоний ОМІ, подає такі прізвища місіонерів Облатів, які були по семінарії в м. Дубні: о. Ястшемський Ян ОМІ, о. Лучак Владислав ОМІ, о. Матура Антоній ОМІ, о. Панек Ян ОМІ, о. Поточний Антоній ОМІ, о. Поранкєвіч Едмунд ОМІ

За словами о. Юзефа маємо також і інших облатів, які служили українцям: о. Ян Кулявий ОМІ, о. Гшесік Антоній ОМІ, о. Адамскій Фелікс ОМІ, о. Новачек Войцєх ОМІ, о. Подлескій Алозій ОМІ, о. Напєрала Юзеф ОМІ, о. Людвік Вродарчик ОМІ.

Ідея євангелізації в східних обрядах була придушена між іншим з причин переслідування Церкви комуністичним режимом, переселенням населення польсько-українського та не бажанням польської влади підтримати Нову Унію. Незважаючи на це маємо гарно записану карту служіння в двох ритах Місіонерів Облатів Марії Непорочної нашої Польської провінції – українському населенню. Варто про це пам’ятати особливо нам місіонерам облатам, які служать в Україні, що так насправді служіння українському населенню місіонерів Облатів розпочалося ще в 30 – х роках ХХ ст. На протязі цього року спробуємо познайомити з біографіями деяких місіонерів, які служили в двох обрядах на цій землі.

Залишити відповідь